null

Technologiczne wakacje w Centralnym Domu Technologii | Warsztaty dla dzieci i młodzieży

Drukuj otwiera się w nowej karcie

W ramach akcji "Lato w mieście", Centralny Dom Technologii przygotował cykl 11 wciągających zajęć i warsztatów dla grup dzieci i młodzieży z warszawskich szkół. Szykuje się mnóstwo twórczej zabawy, inspirujących doświadczeń, naukowych odkryć i nowych znajomości!

Oferta skierowana jest do zorganizowanych grup dzieci i młodzieży z warszawskich szkół, w wieku od 7 do 18 lat i obejmuje warsztaty o różnej tematyce: od programowania, robotyki, projektowania 3D po cyfrową przedsiębiorczość czy zrównoważony rozwój.

Podczas zajęć zajmiecie się:

  • trenowaniem sztucznej inteligencji
  • pisaniem scenariuszy i tworzeniem prostych animacji
  • wymyślaniem mądrego miasta przyszłości z wykorzystaniem klocków Lego i mikrokontrolerów Microbit
  • programowaniem robotów i chat botów
  • tworzeniem prostych gier komputerowych

Program zajęć:

Miasto otwarte (od 12 roku życia)

  • Czas trwania: 1 godzina 30 minut
  • Warsztat zapoznaje uczniów z metodą Design Thinking. Podczas zajęć uczestnicy samodzielnie zaprojektują własną aplikację odpowiadającą na potrzeby osób w ich wieku. Uczestnicy poznają proces Design Thinking oraz obsługę aplikacji do prototypowania Marvel App. Celem warsztatu jest również refleksja nad „do społecznymi” możliwościami technologii oraz potrzebami innych, wynikających z długiego okresu pandemii oraz zdalnego nauczania.

Wstęp do sztucznej inteligencji (od 10 roku życia)

  • Czas trwania: 1 godzina 30 minut
  • Uczestnicy dowiadują się, czym jest sztuczna inteligencja oraz jak wyglądają metody jej uczenia i „trenowania”. Każdy uczestnik poznaje szereg aplikacji opartych na sztucznej inteligencji oraz samodzielnie wykorzystuje metody trenowania AI takie jak uczenie maszynowe czy algorytmy ewolucyjne.

Gra w emocje (7-9 lat)

  • Czas trwania: 1 godzina 30 minut
  • Przed zapisem na warsztat "Gra w emocje" rekomendowane jest zapisanie się na warsztat "Zaprogramuj swoją opowieść”. Uczestnicy warsztatu tworzą prostą grę komputerową w temacie radzenia sobie z emocjami z wykorzystaniem programu Scratch Jr.

Zaprojektuj szkołę marzeń (od 10 roku życia)

  • Czas trwania: 1 godzina 30 minut
  • Uczestnicy wcielają się w rolę projektantów szkoły przyszłości i projektują jej model z wykorzystaniem programu do modelowania 3D. Uczestnicy poznają ponadto dalsze możliwości zastosowania tej technologii, takie jak druk 3D, rzeczywistość wirtualna (VR) czy rzeczywistość rozszerzona (AR).

Smart City (od 12 roku życia)

  • Czas trwania: 1 godzina 30 minut
  • Warsztaty z wykorzystaniem klocków Lego, mikrokontrolera Microbit oraz makiety Lego w przestrzeni CDT. Uczestnicy wymyślają nowe sklepy/biznesy/miejsca pracy w Smart City oraz budują ich makietę z Lego. Do stworzonej makiety dołączają płytkę Microbit, na której powinni zaprogramować reklamę oraz wybrany czujnik ostrzegający o zagrożeniu dla miasta. Uczestnicy poznają ideę „Inteligentnego miasta” poprzez samodzielne programowanie komputerowych czujników, które służyć mają mieszkańcom miast.

Remix gry (od 9 roku życia)

  • Czas trwania: 1 godzina 30 minut
  • Przed zapisem na warsztat "Remix gry" rekomendowane jest zapisanie się na warsztat "Zrób swoją grę". Na zajęciach uczestnicy poznają podstawowe pojęcia i zasady związane z programowaniem i tworzeniem gier za pomocą różnego rodzaju narzędzi interaktywnych i języka programowania wizualnego Scratch. Uczestnicy w ramach kursu zmodyfikują stworzone wcześniej gry komputerowe. Podczas ich modyfikacji poruszony zostanie temat praw autorskich oraz udostępniania treści i multimediów w Internecie. Uczestnicy dowiedzą się dzięki temu na co powinni uważać wykorzystując treści pobrane z Internetu.

Bot przewodnik (od 12 roku życia)

  • Czas trwania: 1 godzina 30 minut
  • Warsztat porusza podstawowe zagadnienia związane z podstawami programowania oraz sztuczną inteligencją. Podczas zajęć uczestnicy poznają definicje sztucznej inteligencji oraz mechanizmy stojące za jej tworzeniem i funkcjonowaniem. Celem warsztatu będzie samodzielne stworzenie przez jego uczestników swojej własnej sztucznej inteligencji w formie chatbota. Stworzony na zajęciach chatbot-przewodnik wyposażony zostanie w wiedzę uczestników zajęć na temat najważniejszych miejsc w Warszawie i będzie mógł służyć jako informacja turystyczna dla przykładowych turystów. Podczas tego warsztatu uczestnicy dodatkowo poznają Warszawę i atrakcyjne miejsca stolicy.

Robopies (7-9 lat)

  • Czas trwania: 1 godzina 30 minut
  • Przed zapisem na warsztat "Robopies" rekomendowane jest zapisanie się na warsztat "Wyprawa robotów". Warsztat ma na celu zapoznanie uczestników z podstawami programowania robotów. Warsztat pomyślany jest jako kontynuacja/rozwinięcie warsztatów „Wyprawa robotów”. Podczas zajęć uczestnicy zaprogramują robo-psa posługując się robotem edukacyjnym oraz zaawansowanymi opcjami programistycznymi takimi jak instrukcje warunkowe i pętle. Uczestnicy zaprogramują robota korzystając z komend ruchu, reakcji, zmiany świateł i dźwięków. Po poznaniu wszystkich funkcji robota, grupa postara się stworzyć tor przeszkód dla robo-psa, który wykorzystywać będzie bardziej zaawansowane opcje programistyczne. Warsztat łączy podstawy programowania z refleksją o opiece nad zwierzętami.

Wyprawa robotów (7-9 lat)

  • Czas trwania: 1 godzina 30 minut
  • Warsztat ma na celu zapoznanie uczestników z podstawami programowania robotów. Podczas zajęć uczestnicy samodzielnie wymyślą trasę robota edukacyjnego, którą pokonają przy pomocy programowania. Uczestnicy zaprogramują robota korzystając z komend ruchu, reakcji, zmiany świateł i dźwięków. Po poznaniu wszystkich funkcji robota, grupa zastanowi się nad możliwością wyposażenia robota w zalążki sztucznej inteligencji - system samodzielnego podejmowania decyzji w oparciu o mechanizmy zmiennych i drzewek warunkowych lub w mechanizm autonomicznego omijania przeszkód.

Zaprogramuj swoją opowieść (7-9 lat)

  • Czas trwania: 1 godzina 30 minut
  • Uczestnicy tworzą prostą animację, projektują i programują bohaterów swojej historii. Podczas zajęć przedstawiają różne sposoby radzenia sobie z uczuciem złości. Warsztat łączy naukę podstaw programowania wizualnego dla najmłodszych(w programie Scratch Jr.) z komunikacją bez przemocy (NVC).

Zrób swoją grę (powyżej 9 roku życia)

  • Czas trwania: 1 godzina 30 minut
  • Uczestnicy warsztatu tworzą swoją własną grę, ucząc się przy tym najważniejszych komend używanych w nauce programowania oraz metod analizy i poprawiania programistycznych błędów.

 

Poszczególne zajęcia skierowane są dla dzieci oraz młodzieży w różnym wieku i na każde trzeba się zapisać. Formularz zgłoszeniowy znajduje się pod tym linkiem.

Projekt realizujemy dzięki wsparciu i funduszom Miasto Stołeczne Warszawa