
W Specjalnym Ośrdku wychowawczym „Dom przy Rynku” pracujemy z dziećmi i młodzieżą z zagrożonymi niedostosowaniem społecznym.
Wychodząc z założenia, że środowisko rodzinne jest bardzo ważnym czynnikiem kształtowania osobowości, nasza placówka od wielu lat nastawiona jest na ścisłą współpracę z rodziną i środowiskiem lokalnym dziecka. Wynika to z przekonania, że każde stworzenie, a szczególnie dziecko oderwane od własnych korzeni i środowiska, czuje się zawieszone w próżni, traci poczucie bezpieczeństwa i doświadcza wielu stresujących przeżyć związanych z koniecznością adaptacji w nowym otoczeniu. Staje się wtedy bardziej skłonne do ulegania negatywnym wpływom i w konsekwencji do łamania norm społecznych.
Demoralizacja nie jest zjawiskiem natychmiastowym. Jest to proces postępujący, często zaczynający się w bardzo młodym wieku. Uważamy, że wadą naszego systemu opieki jest podejmowanie działań dopiero w momencie, gdy dziecko jest już dość głęboko zdemoralizowane lub wręcz wtedy, kiedy dopuści się złamania norm prawnych.
Objęcie dziecka opieką, gdy pojawią się pierwsze symptomy demoralizacji, przynosi korzyści zarówno dziecku, jak i rodzinie oraz całemu społeczeństwu. Niesie ze sobą szanse, że zostanie ono uratowane, a jego dalszy rozwój będzie przebiegał zgodnie z ogólnie uznanymi normami. Naprzeciw tej potrzebie wychodzi właśnie nasz ośrodek.
Pracujemy z dziećmi, które z różnych powodów weszły na niebezpieczną ścieżkę demoralizacji, ale które nie są zdeprawowane w tak znacznym stopniu, aby nie mogły funkcjonować w normalnym środowisku.
System naszej pracy:
- Dzieci przebywają w Ośrodku od niedzieli do piątku. Rodzice mogą je wtedy odwiedzać i zabierać na spacery. Wychowankowie spotykają się tu także z kolegami i koleżankami ze szkoły środowiskowej.
- Soboty i niedziele dzieci spędzają w domu rodzinnym.
- Cały weekend dyżurny wychowawca pełni dyżur telefoniczny i gotowy jest w każdej chwili do interwencyjnego zajęcia się dzieckiem lub rodziną, gdy sytuacja tego wymaga.
- W soboty i niedziele organizujemy różnego rodzaju zajęcia: wycieczki, spotkania, pikniki, imprezy, konkursy, a do udziału w nich zapraszamy dzieci wraz z rodzinami.
- Nasz pedagog systematycznie odwiedza rodziny. Także wychowawca zobowiązany jest, przynajmniej raz w semestrze, być z wizyta w domu u jednego wychowanka.
- Wychowankowie wracają do Ośrodka w niedzielę w godz. 18.00-20.00
- Staramy się, aby wszyscy wychowankowie odbierani byli z placówki przez opiekunów.
- Dzięki temu mamy zapewniony stały kontakt z rodziną, wymieniamy spostrzeżenia, ustalamy wspólną strategię postępowania z dzieckiem.
- W sytuacjach awaryjnych (np. choroba opiekuna) mających miejsce w soboty i niedziele ustalamy dyżury i organizujemy opiekę nad dzieckiem.
- W ciągu tygodnia wychowankowie uczestniczą nie tylko w życiu Ośrodka, lecz także szkoły, do której uczęszczają. Biorą udział w kółkach zainteresowań, SKS-ach, w przygotowaniach do akademii, dyskotek itp.
- Wychowawcy mają stały kontakt ze szkołami, do których uczęszczają nasi wychowankowie. Co tydzień lub najdalej co dwa tygodnie mają obowiązek osobistego kontaktu z wychowawcą klasy lub pedagogiem czy psychologiem szkolnym (w razie potrzeby również z nauczycielami przedmiotów).
- Nasze dzieci uczestniczą także w życiu środowiska lokalnego. Od wielu lat współpracujemy ze Staromiejskim Domem Kultury. Wychowankowie biorą udział w imprezach organizowanych przez SDK, a także w stałych zajęciach tzw. małych form teatralnych – „Mikroscena”.
- Współpracujemy również ze Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej.
Zalety systemu pracy opartego na współpracy z rodziną i środowiskiem:
- Dzieci nie są oderwane od środowiska rodzinnego.
- Ich tryb życia nie odbiega w znaczący sposób od tego, jaki prowadziłyby, przebywając w domu (wychodzenie do szkoły, powroty, uczestniczenie we wszystkich sytuacjach, które mają w tym czasie miejsce, czyli nauka normalnego funkcjonowania w społeczeństwie).
- Nie są zamknięte w jednym środowisku (placówka + szkoły należące do niej).
- Mają kontakt z normalnym środowiskiem rówieśniczym.
- Biorą udział w życiu Ośrodka, a jednocześnie mają możliwość uczestniczenia w życiu szkoły środowiskowej (współuczestniczą w szkolnych imprezach, dodatkowych zajęciach, wycieczkach, nawiązują kontakty rówieśnicze, są zapraszane na urodziny, imieniny organizowane przez kolegów w ich domach).
- Kontynuują naukę w szkole środowiskowej, więc mają większe szanse na przyszłość, gdyż wymagania i zakres nauczanej wiedzy w szkole, do której pójdą, nie odbiegają od aktualnych. Nawet słabszy uczeń szkoły środowiskowej ma większe szanse na kontynuowanie nauki z powodzeniem niż najlepszy uczeń szkoły przyplacówkowej. Fakt, że dzieci muszą sprostać wymaganiom szkoły środowiskowej, nakłada na wychowawców znacznie większe zadania związane z przygotowaniem dziecka do wypełniania jego obowiązków szkolnych. Mimo to społeczne korzyści zdecydowanie przewyższają wkładany trud (aktualnie dzieci chodzą do 14 różnych szkół).
- Możliwość bycia z rodziną w soboty i w niedziele pomaga podtrzymywać więzi rodzinne. Angażuje rodziców do uczestniczenia w różnych sytuacjach życiowych dziecka, a nam daje sposobność obserwowania i sprawdzania, jak dziecko funkcjonuje w rodzinie.
- Pomagając w rozwiązywaniu problemów rodziny, przygotowujemy ją do ponownego przejęcia całkowitej opieki nad dzieckiem, a jednocześnie eliminujemy jedną z przyczyn pobytu dziecka w placówce.
- Stały kontakt rodziny z Ośrodkiem i konieczność opieki nad dzieckiem w soboty i niedziele uniemożliwia rodzicom przerzucanie obowiązków wychowawczych na placówkę i tym samym całkowite uwalnianie się od odpowiedzialności za dziecko. Zwolnienie rodziców z wielu obowiązków (poprzez stały pobyt dziecka w placówce) powoduje dalsze osłabienie więzi rodzinnych. Poza tym wielu rodziców nie chce tracić więzi z dzieckiem, szukają jedynie placówki, która pomogłaby im w rozwiązywaniu problemów związanych z procesem wychowawczym i szkolnym.
Zgodnie z założeniami naszej pracy do Ośrodka przyjmowane są:
- dzieci i młodzież zagrożone niedostosowaniem społecznym; zagrożone demoralizacją, ewentualnie o niskim stopniu demoralizacji;
- uczniowie od 1. klasy szkoły podstawowej do ostatniej gimnazjalnej;
- dzieci z Warszawy i okolic – ze względu na ścisłą współpracę z rodziną;
- dziewczęta i chłopcy z rodzin, które wyrażają chęć współpracy z Ośrodkiem (rodzina może być dysfunkcyjna, ale wyraża gotowość podjęcia współpracy w celu przywrócenia właściwych relacji i właściwego funkcjonowania);
- dzieci, u których stopień demoralizacji nie jest daleko posunięty, ponieważ uczą się one w szkołach środowiskowych;
- dzieci akceptujące pobyt w Ośrodku – ze względu na otwarty charakter placówki.
Nasza wieloletnia praktyka wskazuje, że system pracy z dzieckiem zagrożonym niedostosowaniem społecznym oparty na współpracy z rodziną i środowiskiem daje dobre wyniki. Dowodem na to są nasze osiągnięcia i pozytywna opinia, jaką placówka cieszy się w szkołach, do których uczęszczają nasze dzieci, poradniach psychologicznych, sądach, w oczach rodziców, a nawet samych dzieci. Długa lista oczekujących na miejsce świadczy o dużym, społecznym zapotrzebowaniu na taką właśnie palcówkę.
Dojazd:
W okolicy Ośrodka kursują autobusy nr 116, 222, 174, 178, 503.
- Typ placówki
- Edukacja
- Lokalizacja
- Śródmieście
- Specjalizacja instytucji
- Dziecko szkolne, Pomoc rodzinie, Porady wychowawcze
- Godziny pracy
- Ośrodek pracuje w systemie pracy ciągłej – od poniedziałku do piątku, a w razie potrzeby również w sobotę i niedzielę.
- Kadra
Dyrektor – Zbigniew Gibki;
wychowawcy: Mariola Sułkowska-Bunikiewicz, Bogumiła Krawczyk ,Aneta Sikora, Elżbieta Podgórska, Elżbieta Wiśniewska, Marek Pastuszka;
świetlica socjoterapeutyczna – Katarzyna Oleniak;
psycholog – Maria Bonaszewska;
pedagog – Mariola Pollakowska-Pokrzywa;
zajęcia wyrównawcze – Jolanta Kalińska, Monika Jasińska;
socjoterapia – Krystyna Lirska;
zajęcia pozalekcyjne, instruktor Mikrosceny – Małgorzata Graczyk
- Adres
- Rynek Nowego Miasta 400-229 WarszawaTelefon: 22 831 50 33Faks: 22 831 50 33E-mail: osw@osw.hg.pl
Sprawdź lokalizację na mapie
Pomoc dziecku
Filtry
-
Młodzieżowy Ośrodek Profilaktyki i Psychoterapii "MOP" Poradnia Specjalistyczna
- Adres:
-
Boryszewska 400-781 WarszawaE-mail: mopip@poczta.onet.pl
- Lokalizacja:
- Mokotów
-
Zespół Szkół Specjalnych nr 105
- Adres:
-
Długa 900-238 WarszawaTelefon: 22 831 18 55Faks: 22 831 18 55E-mail: zs105@edu.um.warszawa.pl
- Lokalizacja:
- Śródmieście
-
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 13
- Adres:
-
Odrowąża 7503-310 WarszawaTelefon: 22 811 05 22Faks: 22 811 05 22E-mail: ppp13@edu.um.warszawa.pl
- Lokalizacja:
- Targówek
-
Instytut Głuchoniemych
- Adres:
-
plac Trzech Krzyży 4/600-499 WarszawaTelefon: 22 628 04 31Faks: 22 625 47 20E-mail: instytutgluch@instytutgluch.pl
- Lokalizacja:
- Śródmieście
-
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 4
- Adres:
-
Mińska 1/503-806 WarszawaTelefon: 22 810 20 29Faks: 22 810 20 29E-mail: ppp4@edu.um.warszawa.pl
- Lokalizacja:
- Praga-Południe
-
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 21
- Adres:
-
Marywilska 4403-042 WarszawaTelefon: 22 814 10 62Faks: 22 814 10 62E-mail: ppp21@edu.um.warszawa.pl
- Lokalizacja:
- Białołęka
-
Szkoła Podstawowa nr 150 im. Walerego Wróblewskiego w Zespole Szkół nr 46
- Adres:
-
Thommego 101-491 WarszawaTelefon: 22 664 94 04E-mail: zs46@edu.um.warszawa.pl
- Lokalizacja:
- Bemowo
-
Szkoła Podstawowa nr 185 im. UNICEF
- Adres:
-
Komorowskiego 3103-982 WarszawaTelefon: 22 613 58 78E-mail: sp185@edu.um.warszawa.pl
- Lokalizacja:
- Praga-Południe
-
Szkoła Podstawowa z Oddziałami integracyjnymi nr 154 im. P. E. Strzeleckiego w Warszawie
- Adres:
-
Leśnej Polanki 63/6503-142 WarszawaTelefon: 22 811 23 81Faks: 22 884 46 41
- Lokalizacja:
- Białołęka
-
Technikum Samochodowe nr 3 w Zespole Szkół Samochodowych i Licealnych nr 3 im. Ignacego Jana Paderewskiego
- Adres:
-
Włościańska 3501-710 WarszawaTelefon: 22 663 32 55E-mail: zssl3@edu.um.warszawa.pl
- Lokalizacja:
- Żoliborz
-
Szkoła Podstawowa nr 138 z Oddziałami Integracyjnymi im. Józefa Horsta
- Adres:
-
Pożaryskiego 204-703 WarszawaTelefon: 22 615 72 41Faks: 22 613 09 89E-mail: sp138@edu.um.warszawa.pl
- Lokalizacja:
- Wawer
-
L Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Ruy Barbosy
- Adres:
-
Wenantego Burdzińskiego 403-480 WarszawaTelefon: 22 619 23 71Faks: 22 619 23 71E-mail: lo50@lo50.edu.pl
- Lokalizacja:
- Praga-Północ
-
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 344
- Adres:
-
Erazma z Zakroczymia 1503-185 WarszawaTelefon: 22 614 90 30, 22 676 64 05E-mail: sekretariat@sp344.edu.pl
- Lokalizacja:
- Bemowo
-
Szkoła Podstawowa nr 143 im. Stefana Starzyńskiego
- Adres:
-
al. Stanów Zjednoczonych 2703-947 WarszawaTelefon: 22 617 72 32Faks: 22 672 86 74E-mail: sekretariat@sp143.waw.pl
- Lokalizacja:
- Praga-Południe
-
Młodzieżowy Ośrodek Profilaktyki i Psychoterapii „MOP” Poradnia Specjalistyczna
- Adres:
-
Boryszewska 400-781 WarszawaTelefon: 515 103 831, 22 646 57 25E-mail: sekretariat@mop-poradnia.pl
- Lokalizacja:
- Mokotów
-
Technikum nr 3 im. Ludwika Krzywickiego w Zespole Szkół nr 7 im. Szczepana Bońkowskiego
- Adres:
-
Chłodna 36/4600-872 WarszawaTelefon: 22 654 16 01, 22 654 16 02Faks: 22 654 16 00E-mail: zs7@zs7.eu
- Lokalizacja:
- Wola
-
Szkoła Podstawowa nr 298 im. Jana Kasprowicza w Warszawie
- Adres:
-
Krakusa 203-390 WarszawaTelefon: 22 811 36 82E-mail: sp298@edu.um.warszawa.pl
- Lokalizacja:
- Targówek
-
Szkoła Podstawowa nr 103 im. Bohaterów Warszawy 1939-1945
- Adres:
-
Jeziorna 5/902-911 WarszawaTelefon: 22 842 24 55E-mail: sp103@edu.um.warszawa.pl
- Lokalizacja:
- Mokotów
-
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 9
- Adres:
-
Radomska 13/2102-323 WarszawaTelefon: 22 822 28 87E-mail: sekretariat@poradnia9.waw.pl
- Lokalizacja:
- Ochota
-
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 7
- Adres:
-
Narbutta 65/7102-524 WarszawaE-mail: poradnia@ppp7.pl
- Lokalizacja:
- Mokotów
Wyświetlanie 1 - 20 z 141 rezultatów.