null

"Przestrzeń jako narzędzie (edukacyjne)" - warsztaty dla nauczycieli

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki wraz z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zapraszają nauczycieli pracujących z dziećmi w wieku 5 - 9 lat na weekend z architekturą. Spotkania, zaplanowane na 20-21 sierpnia 2022r., wypełnione będą wiedzą i ćwiczeniami, które będzie można przenieść na grunt codziennej pracy z uczniami.

Podczas warsztatów poruszone zostaną następujące kwestie:

  • Jak wykorzystać architekturę w działaniach edukacyjnych bez wiedzy eksperckiej?
  • Jak wykorzystać architekturę i otoczenie do twórczych aktywności w szkole?
  • Czym jest architektura dla każdego i każdej z nas?
  • Z jakich narzędzi korzystać w obszarze edukacji architektonicznej?
  • Jak przestrzeń szkoły wpływa na jej użytkowników i użytkowniczki?
  • Jak wprowadzać zmiany w przestrzeniach edukacyjnych?

Na warsztaty obowiązują zapisy. Liczba miejsc ograniczona.
Formularz zgłoszeniowy znajduje się TUTAJ


Program warsztatów:

Dzień 1

Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki w Warszawie
11.00-15.30 prowadzenie: Marta Baranowska (NIAiU), Dorota Sibińska (xystudio)

  • moduł 1: Architektura dla edukacji. Po co nam edukacja architektoniczna?

Zastanowimy się nad tym co dla każdego z nas znaczy architektura i przestrzeń. Jak je definiujemy i czym w związku z tym może być powszechna edukacja architektoniczna, zwana również przestrzenną lub środowiskową. Czy w podstawie programowej możemy odnaleźć wątki związane z architekturą i przestrzenią miejską? Jak włączyć je w działania edukacyjne i z jakich narzędzi korzystać? Wykorzystamy portal stworzony przez NIAiU - Architektura dla Edukacji, a na nim: zakładkę zasoby, mapę edukatorów i dział Archipedia.

  • moduł 2: Małe i duże zmiany. Jak rozmawiać o przestrzeni i jak ją zmieniać?

Moduł prowadzony przez projektantkę Dorotę Sibińską (xystudio), która podzieli się swoim doświadczeniem projektowania i wdrażania dobrych przestrzeni dla edukacji. Skupimy się na tym jak zrozumieć wzajemne potrzeby, jakiego języka używać i jak rozmawiać o przestrzeni, a dalej jak przekładać wnioski na dostępne rozwiązania. Moduł będzie miał wymiar praktyczny, podzielimy się wskazówkami do tego jak wprowadzać mniejsze i większe zmiany w przestrzeniach szkół i innych placówek edukacyjnych.

 

Dzień 2

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

11.00-15.30 prowadzenie: Hanna Zwierzchowska, Katarzyna Witt

  • moduł 1: Uruchomić zmysły, rozciągać wyobraźnię. Jak wykorzystywać przestrzeń w edukacji najmłodszych?

Moduł poświęcony jest temu, jak za pomocą prostych ćwiczeń i zabaw badać relację ciało-architektura podczas pracy z grupą. Będziemy bazować na ruchu, słowie, rysunku. Pokażemy jak włączać przestrzeń w aktywności twórcze z najmłodszymi.

  • moduł 2 Ćwiczenia z myślenia: jak włączać architekturę do zajęć szkolnych w nauczaniu początkowym?

Przedstawimy przykłady aktywności dla dzieci związane z budowaniem, tworzeniem makiet, konstruowaniem. Pokażemy jak eksperymentować z przestrzenią. Wykonamy praktyczne ćwiczenia, które można wykorzystać w klasie oraz podpowiemy gdzie szukać inspiracji! 

 

Więcej informacji znajduje się na stronie wydarzenia >>>