Młodzi matematycy z Polski osiągnęli znakomite wyniki na 65. Międzynarodowej Olimpiadzie Matematycznej (IMO). Polscy uczniowie zdobyli sześć medali, w tym jeden złoty. Tegoroczne zawody, które odbyły się w Wielkiej Brytanii w dniach 14-22 lipca, zgromadziły 609 uczestników z 109 krajów.
Wyniki polskiej reprezentacji
W klasyfikacji drużynowej Polska reprezentacja uplasowała się na dziewiątym miejscu (ex aequo z Turcją), wracając tym samym - po 4 latach - do pierwszej dziesiątki. Pierwsze miejsce zajęli uczniowie ze Stanów Zjednoczonych. Na drugim miejscu znalazły się Chiny, a na trzecim Korea Południowa.
Z wynikiem 31 punktów złoty medal zdobył
- Konstanty Smolira – uczeń Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego im. Królowej Jadwigi w Lublinie.
Srebrne medale dla Polski zdobyli:
- Antoni Mazur uczeń V Liceum Ogólnokształcącego im. Augusta Witkowskiego w Krakowie (28 pkt.),
- Mateusz Wawrzyniak uczeń Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Wrocławskiej we Wrocławiu (26 pkt.),
- Stanisław Lada uczeń XIV Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Warszawie (23 pkt.),
- Jeremi Hyska uczeń XIV Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Warszawie (22 pkt.).
Brązowy medal wywalczył:
- Michał Lipiec uczeń V Liceum Ogólnokształcącego im. Augusta Witkowskiego w Krakowie (21 pkt.).
Łączna suma punktów wszystkich naszych zawodników wyniosła 151 pkt., co w klasyfikacji drużynowej przełożyło się na rewelacyjne dziewiąte miejsce.
Przewodniczącym polskiej drużyny był Łukasz Bożyk.
Międzynarodowa Olimpiada Matematyczna
To najbardziej prestiżowe zawody matematyczne dla uczniów szkół średnich. Olimpiada jest najstarszą olimpiadą przedmiotową – pierwszy raz odbyła się w roku szkolnym 1949/1950 w Rumunii. Polska trzykrotnie – w roku 1963, 1972 i w 1986 – była gospodarzem Międzynarodowej Olimpiady Matematycznej.
Uczestniczy IMO (International Mathematical Olympiad) mierzą się z zadaniami, do rozwiązania których potrzeba nieszablonowego myślenia i dużej wiedzy teoretycznej. Podczas zawodów rozwiązują sześć zadań (po trzy każdego dnia), ocenianych w skali 0-7. Zadania dotyczą różnych dziedzin matematyki: algebry, teorii liczb, geometrii i kombinatoryki.