null
Materiały wspierające nauczycieli i nauczycielki w klasach, w których uczą się uczniowie/uczennice z doświadczeniem uchodźczym
Portal organizacji pozarządowych zebrał materiały, przygotowane w większości przez fundacje i stowarzyszenia, które mogą być pomocne dla szkół i rodziców w tym czasie. Mamy nadzieję, że poniższe zestawienie przyda się w codziennej pracy w szkołach
- Nagranie webinarium Centrum Edukacji Obywatelskiej “Jak przygotować klasę na przyjęcie uczniów i uczennic z Ukrainy. Wskazówki dla nauczycieli": https://www.facebook.com/fundacjaCEO/videos/656830998940569otwiera się w nowej karcie
- Materiały Fundacji na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS)
- Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne, N. Klorek, K. Kubin, Fundacja Forum na rzecz Różnorodności Społecznej, Warszawa 2012, http://ffrs.org.pl/biblioteka/ksiazki/innowacyjne_rozwiazania/otwiera się w nowej karcie
- Migracja, tożsamość, dojrzewanie, Adaptacja kulturowa dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym, N. Klorek, K. Kubin, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej, Warszawa 2015, http://ffrs.org.pl/biblioteka/ksiazki/publ-migracja-2015/otwiera się w nowej karcie
- Dzieci lecą pierwszą klasą, Wskazówki dla dorosłych dotyczące tego, jak wspierać dziecko w sytuacji migracji i przeprowadzki, A. Jurek, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej, Warszawa 2015, http://ffrs.org.pl/biblioteka/broszuryotwiera się w nowej karcie
- strona https://asywszkole.pl/otwiera się w nowej karcie poświęcona funkcji asystentek i asystentów międzykulturowych w szkołach w Polsce, prowadzona w ramach koalicji organizacji pozarządowych
- Inne materiały FFRS dostępne na stronie: http://ffrs.org.pl/bibliotekaotwiera się w nowej karcie
- Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi, A. Bernacka-Langier i in, Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy, WCIES, Polskie Forum Migracyjne, Warszawa 2010, https://forummigracyjne.org/npub/inny-w-polskiej-szkoleotwiera się w nowej karcie
- Nagranie webinarium "Jak przygotować się do przyjęcia ukraińskich dzieci w klasie?”, Szkoła Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, https://www.facebook.com/szkolaedukacji/videos/1115657849191162otwiera się w nowej karcie
- Materiały opracowane przez inne instytucje:
- Dzieci uchodźcze w polskiej szkole. Wyzwania systemu edukacji w polskiej szkole, K. Gmaj, K. Iglicka, B. Walczak, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2013
- Uczeń obcojęzyczny w szkole, czyli nauczycielskie wyzwania i trudności, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2018, https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=18096otwiera się w nowej karcie
- One są wśród nas. Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności, K. Barzykowski, H. Grzymała-Moszczyńska, D. Dzida, J. Grzymała-Moszczyńska, M. Kosno, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2013, http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=583&from=publicationotwiera się w nowej karcie
- Psychologiczne aspekty pracy z uczniem migracyjnym, P. Szydłowska, J. Durlik, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie 2018, Postscriptum Polonistyczne 2/2018, https://www.postscriptum.us.edu.pl/pl/domowa/numery-archiwalne/2018-%E2%80%A2-2/otwiera się w nowej karcie
- Jak przygotować klasę na przyjęcie uczniów z Ukrainy? Materiały dla nauczycieli, Fundacja Uniwersytet dzieci,
https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/aktualnosci/jak-przygotowac-klase-na-przyjecie-ukrainskich-uczniow-materialy-dla-nauczycieliotwiera się w nowej karcie