
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN zaprasza nauczycieli na trzydniowy kurs doskonalący pt. "Świętowanie – łączy czy dzieli? O metodach i tematach w pracy z młodzieżą z różnych kultur". Szkolenie jest szczególnie cenne w kontekście rozpoczęcia nauki uczniów i uczennic z Ukrainy w polskich szkołach. Udział w zajęciach jest bezpłatny.
Terminy kursów:
- 3-5 sierpnia (środa-piątek) – kurs online, na platformie ZOOM
- 17-19 sierpnia (środa-piątek) – kurs stacjonarny w Centrum Edukacyjnym Muzeum POLIN
Podczas zajęć online oraz stacjonarnych w Centrum Edukacyjnym Muzeum POLIN zaprezentowana zostanie metoda NIKE (Nauczanie Międzykulturowe w Kontekście Europejskim), która pomaga włączać w zajęcia młodzież z innego kręgu kulturowego i językowego. Ma ona na celu wykorzystanie różnorodności charakteryzującej klasy szkolne do wzmocnienia i zintensyfikowania procesu edukacji przez współpracę i uczenia się od siebie.
Zajęcia są szczególnie cenne, m.in. z uwagi na rozpoczęcie w tym roku w wielu polskich szkołach nauki uczniów i uczennic z Ukrainy.
Osoby uczestniczące w kursie wypracują w niewielkich grupach własne materiały do wykorzystania w działaniach w szkole. Proces szkoleniowy będzie wspierać Larysa Vychivska – asystentka międzykulturowa w szkołach Warszawy, współpracowniczka i współzałożycielka Fundacji Polskie Forum Migracyjne, i wiceprezes ukraińskiej szkoły "Materynka" w Warszawie.
Do pracy warsztatowej wykorzystane zostaną treści z wystawy stałej Muzeum POLIN i wystawy czasowej "Od kuchni".
Program kursu online (3-5 sierpnia)
Dzień 1 (3 sierpnia, środa)
- 09.30-10.15, Powitanie, integracja, wprowadzenie do tematu kursu
- 10.15-10.30, Przerwa
- 10.30-12.00, Adaptacja w nowym miejscu. Fazy, wyzwania, emocje. Wykład i dyskusja, Prof. Halina Grzymała-Moszczyńska
- 12.00-12.30, Przerwa
- 12.30-13.30, Wprowadzenie do metody Nauczania Międzykulturowego w Kontekście Europejskim – prezentacja i dyskusja, Monika Koszyńska, Katarzyna Kopff-Muszyńska
Dzień 2 (4 sierpnia, czwartek)
- 09.30-11.00, Wokół świąt – spacer online i spotkanie z przewodniczką Katarzyną Jakubowicz
- 11.00-11.30, Przerwa
- 11.30-16.00, Planowanie zajęć metodą Nauczania Międzykulturowego w Kontekście Europejskim – warsztaty i praca w grupach (przerwy w trakcie), Monika Koszyńska, Katarzyna Kopff-Muszyńska
Dzień 3 (5 sierpnia, piątek)
- 09.30-11.00, Dni wielokulturowe w szkołach: czy/jak/po co? Dyskusja
- 11.00-11.30, Przerwa
- 11.30-13.30, Zajęcia metodą Nauczania Międzykulturowego w Kontekście Europejskim – prezentacja pracy grup z komentarzem Larysy Vychivskiej, asystentki międzykulturowej
- 13.30-14.00, Przerwa
- 14.00-14.30, Podsumowanie kursu
Program kursu stacjonarnego:
Dzień 1 (17 sierpnia, środa)
- 12.00-13.00, Rejestracja i lunch
- 13.00-13.45, Powitanie, integracja, wprowadzenie do tematu kursu
- 13.45-14.00, Przerwa
- 14.00-15.30, Adaptacja w nowym miejscu. Fazy, wyzwania, emocje. Wykład i dyskusja
- 15.30-16.00 Przerwa
- 16.00-17.30, Wprowadzenie do metody Nauczania Międzykulturowego w Kontekście Europejskim – prezentacja i dyskusja, Monika Koszyńska, Katarzyna Kulińska
Dzień 2 (18 sierpnia, czwartek)
- 10.00-12.00, Wokół świąt – spacer i spotkanie z przewodniczką Katarzyną Jakubowicz
- 12.00-13.00, Lunch
- 13.00-17.30, Planowanie zajęć metodą Nauczania Międzykulturowego w Kontekście Europejskim – warsztaty i praca w grupach (przerwy w trakcie), Monika Koszyńska, Katarzyna Kulińska
Dzień 3 (19 sierpnia, piątek)
- 09.30-11.00, Dni wielokulturowe w szkołach: czy/jak/po co? Dyskusja
- 11.00-11.30, Przerwa
- 11.30-13.30, Zajęcia metodą Nauczania Międzykulturowego w Kontekście Europejskim – prezentacja pracy grup z komentarzem Larysy Vychivskiej, asystentki międzykulturowej
- 13.30-13.45, Przerwa
- 13.45-14.30 Podsumowanie kursu
Więcej informacji znaduje się na stronie organizatora.