
Zapraszamy nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych do udziału w kursach „Jak pracować z cudzoziemcami”. Zajęcia odbywają się zdalnie (6 dni szkoleniowych po 8 godzin dydaktycznych dziennie), w godzinach 9.00-15.00. Udział w nich jest bezpłatny.
Terminy zajęć:
- 07-08.10.2023
- 14-15.10.2023
- 21-22.10.2023
Kursy będą się składały z dwóch modułów po 24 godziny: pierwszy to „Jak uczyć polskiego jako obcego” a drugi to „Praca z uczniami z Ukrainy”. Kurs będzie stanowił kompleksowe przygotowanie do pracy z uczniami z Ukrainy z doświadczeniem wojny. Każdy z uczestników otrzyma pomoce dydaktyczne do nauki polskiego jako obcego. Po zakończeniu uczestnicy otrzymają zaświadczenie ukończenia kursu.
Uczestnicząc w kursie:
- zdobędziesz podstawową wiedzą na temat Zespołu Stresu Pourazowego,
- będziesz umiał/umiała prowadzić obserwację zachowania dzieci i interpretować zaburzenia tych zachowań oraz podjąć działania i interwencje,
- będziesz potrafił/potrafiła odróżniać PTSD od innych problemów i zaburzeń dzieci oraz młodzieży
- otrzymasz narzędzia do interpretacji oraz wskazówki jak wspierać psychologicznie dzieci i młodzież z Ukrainy.
Zgłoszenia należy kierować na adres: agata_marek@o2.pl
Program kursu „Jak pracować z cudzoziemcami”:
Program części 1 – Jak uczyć polskiego jako obcego:
Czas: 24 godz.
Prowadząca: Ewa Pawlic-Rafałowska
Treści programowe części 1:
MODUŁ | TREŚCI PROGRAMOWE | LICZBA GODZIN |
Moduł I | - Uwarunkowania prawne dotyczące edukacji uczniów z doświadczeniem migracji w polskiej szkole. - Zasady planowania lekcji języka polskiego jako obcego/drugiego. - Struktura lekcji języka polskiego jako obcego/drugiego. - Nauczanie wymowy i intonacji – techniki nauczania wymowy, miejsca trudne dla Ukraińców. - Nauczanie pisowni – techniki nauczania pisowni, pismo a mowa, zasady |
8 h |
Moduł II | - Nauczanie słownictwa – techniki nauczania słownictwa, słownictwo a sprawności językowe. - Nauczanie gramatyki – techniki nauczania gramatyki. - Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu, czytania, mówienia, pisania. - Trudne miejsca polszczyzny dla Ukraińców. | 8 h |
Moduł III | - Metody nauczania języka polskiego jako drugiego w różnych grupach wiekowych. - Ocena jakości pracy nad językiem. - Zasady i sposoby poprawiania błędów. - Materiały i pomoce dydaktyczne przydatne na lekcjach języka polskiego | 8 h |
Program części 2 – Praca z uczniami z Ukrainy
Czas: 24 godz.
Prowadzące: Agata Marek, Justyna Święcicka, Lyudmila Naidenova
Treści programowe części 2:
MODUŁ | TREŚCI PROGRAMOWE | LICZBA GODZIN |
Moduł I 2 osoby prowadzące | - Kryzys migracyjny w Polsce – wojna w Ukrainie - Wojna w Ukrainie - konsekwencje dla Polski krótko- długoterminowe - system oświaty w Ukrainie, czego możemy oczekiwać od uczniów, różnice programowe, system oceniania w Ukrainie, - Różnice kulturowe i ich konsekwencje |
8 h |
Moduł II 2 osoby prowadzące | - Psychologiczne konsekwencje wojny: Zmiany w strukturze rodziny, Przykłady konsekwencji opisane w literaturze. - Diagnoza PTSD: Skale, wywiady i kwestionariusze używane w diagnozie, Objawy ogólne u dorosłych, które mogą mieć wpływ na funkcjonowanie dzieci zostających pod ich opieką, Podłoże neurobiologiczne - PTSD u dzieci: Typowe zachowania u dzieci i młodzieży, Jak odróżnić PTSD od innych zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji, Leczenie i terapia - Jak nauczyciel może pomóc uczniom z PTSD: Aktywne słuchanie, dawanie wsparcia, pomoc w regulacji nastroju, praca na zasobach, Budowanie wsparcia w ramach zespołu klasowego i integracja, Bajkoterapia, drama i inne metody |
8 h |
Moduł III 2 osoby prowadzące | - Problemy spotykane w szkole i proponowane rozwiązania - Studium przypadków w danych szkołach - Asystent kulturowy – rola i wsparcie - Formy wsparcia dla nauczycieli, pomoce dydaktyczne w pracy z uczniami cudzoziemskimi - Scenariusze lekcji – wprowadzanie uczniów (warsztaty, ćwiczenia) - Praca w klasie wielokulturowej |
8 h |