
Stowarzyszenie Vox Humana zaprasza nauczycieli, pedagogów, edukatorów, psychologów, wolontariuszy do udziału w kursie “Jak pracować z cudzoziemcami”.
Kursy są przeznaczone na nauczycieli, wolontariuszy, pedagogów, psychologów, edukatorów oraz osób pracujących z cudzoziemcami. Celem kursów jest kompleksowe przygotowanie uczestników do pracy z cudzoziemskimi uczniami. Udział w kursie może być elementem doskonalenia zawodowego nauczycieli. Kurs ma charakter doskonalący. Czas trwania kursu: 64 godziny.
Terminy spotkań na Zoomie:
- 05-06.02.2022 godz. 9.00-15.00
- 12-13.02.2022 godz. 9.00-15.00
- 19-20.02.2022 godz. 9.00-15.00
- 26-27.02.2022 godz. 9.00-15.00
Kurs będzie odbywał się zdalnie, udział w kursach jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona – 15 osób,, decyduje kolejność zgłoszeń
Kursy będą się składały z dwóch modułów po 32 godziny: pierwszy to „Jak uczyć polskiego jako obcego”, drugi to „Praca w środowisku wielokulturowym”. Kurs będzie stanowił kompleksowe przygotowanie do pracy z cudzoziemskimi uczniami. Każdy z uczestników otrzyma pomoce dydaktyczne do nauki polskiego jako obcego oraz do zajęć związanych z wielokulturowością. Po zakończeniu uczestnicy otrzymają zaświadczenie ukończenia kursu.
Zgłoszenia proszę odsyłać na adres: svhumana@gmail.com
Agata Marek 501 022 598,
Zapraszamy do udziału
Program kursu „Jak pracować z cudzoziemcami”:
Program części 1 – Jak uczyć polskiego jako obcego:
Czas: 32 godz.
Prowadząca: Katarzyna Szostak - Król
Treści programowe części 1:
MODUŁ | TREŚCI PROGRAMOWE | LICZBA GODZIN |
Moduł I | - Uwarunkowania prawne dotyczące edukacji cudzoziemców w polskiej szkole. - Podstawy i założenia dydaktyczne nauczania języków obcych. - Standardy europejskie w nauczaniu języków obcych i drugich. - Założenia nowej podstawy programowej w odniesieniu do nauczania języków obcych. - Narzędzia diagnozy umiejętności językowych i wiedzy ucznia. - Sposoby monitorowania postępów uczniów. |
5 h |
Moduł II | Metody nauczania języka polskiego jako drugiego w różnych grupach wiekowych. | 3 h |
Moduł III | - Podstawy nauczania części systemu językowego polszczyzny. - Przykłady technik nauczania wybranych elementów języka | 8 h |
Moduł IV | Przykłady technik nauczania sprawności - receptywnych - produktywnych |
8 h |
Moduł V | - Struktura lekcji języka polskiego jako drugiego. - Planowanie zajęć języka polskiego jako drugiego - Sposoby ewaluacji osiągnięć ucznia cudzoziemskiego. |
8 h |
Program części 2 – Praca w środowisku wielokulturowym:
Czas: 32 godziny
Prowadzące; Agata Marek, Lyudmila Naidenova
Treści programowe części 2:
MODUŁ | TREŚCI PROGRAMOWE | LICZBA GODZIN |
Moduł I | - Wielojęzyczność w szkole - Kryzys migracyjny w Europie |
3 h |
Moduł II 2 osoby prowadzące | - Zarys religii i kultury najliczniejszych grup cudzoziemców – Ukraina, Wietnam, Czeczenia - Różnice kulturowe i ich konsekwencje - Praca w wielokulturowej szkole |
16 h |
Moduł III 2 osoby prowadzące | - Problemy spotykane w szkole i proponowane rozwiązania - Studium przypadków w danych szkołach - Formy wsparcia dla nauczycieli, pomoce dydaktyczne w pracy z uczniami cudzoziemskimi |
8 h |
Moduł IV 2 osoby prowadzące | - Scenariusze lekcji – wprowadzanie uczniów (warsztaty, ćwiczenia) - Asystent kulturowy – rola i wsparcie - Praca w klasie wielokulturowej |
5 h |
Po ukończeniu kursu uczestnik potrafi:
- korzystać ze źródeł opisujących standardy europejskie oraz wymagania nowej podstawy programowej w zakresie nauczania języków obcych,
- uwzględnić w planowaniu zajęć indywidualne edukacyjne potrzeby uczniów,
- stosować zadaniowe formy pracy,
- zastosować w praktyce wybrane narzędzia diagnozy i monitorowania umiejętności językowych oraz wiedzy uczniów uczących się języka polskiego jako drugiego,
- uwzględnić specyfikę nauczania języka polskiego jako drugiego w pracy z uczniem cudzoziemcem,
- zdiagnozować umiejętności językowe i wiedzę ucznia rozpoczynającego naukę w polskiej szkole,
- planować i organizować zajęcia języka polskiego dla cudzoziemców, uwzględniając wyniki wstępnej diagnozy wiedzy i umiejętności ucznia cudzoziemskiego.
- ma wiedzę nt. religii i kultury uczniów ze swojej klasy,
- rozumie różnice kulturowe i potrafi przygotować uczniów polskich do przyjęcia kolegów z innych krajów oraz uczniów cudzoziemskich do przyjęcia norm społeczeństwa przyjmującego,
- ma wiedzę nt. współczesnego uchodźstwa i migracji,
- rozumie proces adaptacji uczniów cudzoziemskich w szkole,
- potrafi uwzględnić specyfikę pracy w klasie wielokulturowej,
- zna i potrafi przeprowadzić scenariusze lekcji wprowadzające do klasy wielokulturowej,
- potrafi efektywnie współpracować z asystentem kulturowym i organizacjami wspierającymi szkołę.
Kursy są organizowane w ramach realizacji projektu nr 4/11-2019/FAMI pt. „Mieszkam w Polsce”. Projekt jest współfinansowany ze środków Funduszu Azylu Migracji i Integracji oraz budżetu państwa.