Organizowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie po raz 13. festiwal WARSZAWA W BUDOWIE podejmuje temat edukacji, zadając w tytule pytanie „Jak robić szkołę?”. Dzieje się to w czasie gorącego sporu o przyszłość szkolnictwa publicznego w Polsce.
Każdy doświadczył obowiązku szkolnego i ma swoją odpowiedź na pytanie, jaka powinna lub nie powinna być szkoła. Zastanawiając się nad wyzwaniami dla edukacji przyszłości, wsłuchiwaliśmy się w głosy wielu środowisk: osób, które się uczą i które nauczają, tych, którzy szkoły budują i tych, którzy piszą o nich książki.
Tytułowe pytanie zadajemy w momencie wzmocnionego przez pandemię kryzysu w oświacie. Zdajemy sobie jednak sprawę, że problemy wywołane niedoborem miejsca, kadr, środków albo politycznymi napięciami zdarzały się wielokrotnie wcześniej i różnie sobie z nimi radzono. Zadaniem wystawy jest nie tylko diagnozowanie trudności, ale przede wszystkim szukanie rozwiązań i strategii naprawczych, szczególnie obecnie, czyli w czasie niestabilnej organizacji życia codziennego i rosnącej politycznej presji.
WARSZAWA W BUDOWIE z jednej strony angażuje się w komentowanie bieżących spraw, a z drugiej pozostaje nadal festiwalem poświęconym projektowaniu miasta. W ramach wystawy „Jak robić szkołę?” prezentowanej w Muzeum nad Wisłą:
- sprawdzamy, jakie cechy powinna mieć szkoła, by jak najlepiej spełniać swoje zadania,
- pytamy o to, czego nowo powstające budynki mogą nauczyć się od tych zbudowanych w przeszłości,
- w sposób syntetyczny patrzymy na sto lat projektowania dla oświaty w Warszawie – zwłaszcza na szkoły powstałe w wyniku przedwojennej akcji budowlanej prezydenta Stefana Starzyńskiego (jako przykład zapomnianego dziedzictwa warszawskiego funkcjonalizmu) i legendarne „tysiąclatki”, czyli szkoły-pomniki tysiąclecia państwa polskiego.
źródło: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Równocześnie zapraszamy na weekendowe warszaty dla nauczycielek i nauczycieli "Przestrzeń jako narzędzie (edukacyjne)"
Warsztaty powstały z myślą o nauczycielach i nauczycielkach pracującymi z dziećmi w wieku 5 - 9 lat. Wspólnie z Narodowym Instytutem Architektury i Urbanistyki zapraszamy na weekend z architekturą, wypełniony wiedzą i ćwiczeniami, które w prosty sposób można przenieść na grunt codziennej pracy z dziećmi.
Podczas warsztatów poruszymy takie kwestie jak:
- pomysły na wykorzystanie otoczenia do twórczych aktywności
- język, który służy do opisywania przestrzeni
- czym jest architektura dla każdego i każdej z nas
- jak wykorzystać architekturę w działaniach edukacyjnych bez wiedzy eksperckiej
Na warsztaty obowiązują zapisy. Liczba miejsc ograniczona. Formularz zgłoszeniowy znajduje się TUTAJ
PROGRAM WARSZTATÓW
(Jeden zjazd trwa dwa dni. Terminy zjazdów do wyboru: 16-17 października lub 6-7 listopada)
Dzień 1
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
11.00-15.30 prowadzenie: Hanna Zwierzchowska, Katarzyna Witt
- moduł 1
Uruchomić zmysły, rozciągać wyobraźnię. Jak wykorzystywać przestrzeń w edukacji najmłodszych?
Pokażemy jak za pomocą prostych ćwiczeń i zabaw zbadać relację ciało-architektura. Będziemy bazować na ruchu, opowieści i twórczości. Wykorzystamy:
- krótkie ćwiczenia na pobudzenie energii (energizery)
- krótkie zabawy ruchowe, słowne, rysunkowe na przewietrzenie głowy (odświeżacze)
- moduł 2
Ćwiczenia z myślenia: jak włączać architekturę do zajęć szkolnych
w nauczaniu początkowym?
Przedstawimy przykłady aktywności dla dzieci związane z budowaniem, tworzeniem makiet, konstruowaniem i projektowaniem.
Będziemy posiłkować się:
- zabawami manualnymi z narracją w tle
- książką „Pan Tom buduje dom” Stefana Themersona
- ćwiczeniami praktycznymi, które możesz zabrać i zastosować w swojej klasie
- wskazówkami, jak eksperymentować, aby inaczej angażować dzieci w działanie
- łączeniem różnych obszarów tematycznych: przyrody, matematyki, kulturoznawstwa
Dzień 2
Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki w Warszawie
11.00-15.30 prowadzenie: Marta Baranowska, Katarzyna Domagalska
- moduł 3
Jak rozmawiać o przestrzeni?
Warsztat wokół (powszechnej) edukacji architektonicznej, na którym dowiemy się w jaki sposób myślimy o przestrzeni, jakiego używamy języka aby ją opisać i jak uwrażliwiać na nią najmłodszych. Wykorzystamy do tego:
- mapowanie kwestii: co to jest architektura? Po co nam edukacja architektoniczna?
- archizasoby Instytutu wspierające edukację, np. narzędzia, publikacje
- portal sieciujący, mapujący - perspektywa systemowa
- temat architektury w podstawie programowej
- narzędzia do zapisywania i mówienia o przestrzeni
Zapisy pod adresem: zapisy@artmusem.pl
Program warsztatów dla nauczycieli i nauczycielek w ramach 13. edycji Festiwalu Warszawa W Budowie „Jak robić szkołę”.